20 Ağustos 2011 Cumartesi

Amir-memur vs ticari ilişki

Bursaspor-Anderlecht maçının başlarında televizyon yayınında Ertuğrul Sağlam'ı yedek kulübesi önünde gösterdi. Görüntü üzerine ev halkı Sağlam'ın gömleğinin kalitesinden bahsederken ben pek farkedemedim çünkü o sırada yedek kulübesinin üzerinde ve iç kısmında yer alan "Acıbadem Hastanesi" reklamına takılmıştım. Bu olay beni 29 Haziran'da Mehmet Ali Aydınlar'ın seçilmesine, aklıma gelen soruya götürmüştü. Çünkü kurucusu ve yönetim kurulu başkanlığını yaptığı işletmenin geçtiğimiz sezonlarda birçok stadda saha kenarı reklamlarını görüyordum. Acaba bu durum önümüzdeki sezon da devam edecek miydi? O an cevabımı almış oldum.

Federasyon Başkanı kulüpler ile amir-memur ilişkisinin yanı sıra zaman zaman da (PFDK ve Tahkim vasıtasıyla) hukuki ilişkisi içinde. Bu noktada yapılan ticari anlaşmalar benim dilimde kekremsi bir tat bırakıyor. Kişisel fikrim Aydınlar'ın dürüst bir kişiliği olduğu ve kesinlikle bu tür ilişkilerde art niyetli davranmayacağı yönünde. Ancak kurallar belirlenirken ilgili kişinin iyi niyetli olmasından ziyade kötüye kullanılmasının önüne geçilmesi önşart olmalıdır. Örnek vermek gerekirse stadyumlarda maça giden taraftarların çok büyük çoğunluğu efendice maçını izleyen kişilerden oluşsa da, art niyetliler olabileceği ihtimaliyle stadlara (her insanın yanında olması doğal olan) bozuk para, çakmak gibi cisimler alınmıyor.

Bu ilişki sadece Federasyon-Kulüp yönünde değil Kulüp-Federasyon yönünde de sıkıntılara yol açabilir. Örneğin Bursaspor kulübünün, (yukarıda ismi geçtiği için yazıyorum, burada başka kulüp de olabilir) hatalı karar verdiğini düşündüğü Federasyon Başkanını eleştirmeden önce aklına, sene başında yaptığı veya önümüzdeki sezon yapmayı planladığı bu tür sponsorluk anlaşması gelip de susması bahsettiğim ilişkinin çarpıklığını gözler önüne serer.

Federasyonun birçok kurulu var. Bunlardan birisi Merkez Hakem Kurulu. Bu kurula da bağlı yüzlerce hakem var. Bir an düşünün: Bu hakemlerden birisine ait bir şirketin saha kenarı reklamı olarak yer aldığını, o hakemin ilgili takımın maçında sahaya çıktığını ve bunun bütün ülke tarafından bilindiğini. O hakemin ilgili takım lehine yaptığı ilk masum hatada birbirimize gireriz. Alt kademedeki bir olay bu denli karın ağrısı oluşturursa üstteki problem büyüklüğünün çok daha net ortaya çıktığı görüşündeyim.

Hiç yorum yok: